20 Ekim 2016 Perşembe

STRATEJİ / İstihbarat / 5. BÖLÜM - AÇIK ISTİHBARAT

İstihbarat denince akla hep gizli kapaklı işler gelir. Bilgi/haber/duyum her zaman gizli kaynaklı değildir. 

Bir bürokratın kim olduğu, bir askeri birliğin yeri, bir şirketin ticari ortaklıkları büyük sır değildir. 


Geçmiş dönemde açık istihbaratta en iyi kaynak medyaydı. Medya organlarında çıkan haber istihbarat birimleri takibindedir. Radyo sinema ve televizyon en yaygın propaganda sahalarıydı.   



Günümüzde sosyal medya en önemli açık kaynak olmuştur. Günümüz insanı artık gazete almamakta, gündemi sosyal medyadan takip etmekte, konvansiyonel gazetelerin haberlerini gazetelerin internet sitelerinden bile değil, sosyal medyadan takip eder hale geldi. Radyolar kapanmakta, televizyon kanalları haberler ve diziler dışında ilgi çekici programlar bulamamaktadır.



Sosyal medyada facebook, twitter, instagram gibi uygulamalar ile insanlar özel hayatları dahil tüm siyasi düşüncelerini açıklar hale gelmiştir. Uçakların ve gemilerin rotaları internette takip edilebilir hale geldiği gibi bireyler yer bildiriminde bulunarak nerede olduklarını bildirmektedirler.

Sosyal Medya dışında sivil toplum örgütlerinin raporları, konferansları açık istihbarat kaynaklarından sayılırlar. Araştırma raporlarındaki detaylar konunun bizzat muhataplarından 

Açık istihbarat, istihbarat bilgilerinin toplamının neredeyse %75'ine ulaşır hale gelmiştir. Bilgi çağında bilgi ulaşılabilir haldedir. Bilgiyi bu kadar kolay ulaşılabilirken bilginin doğruluğu sorgulanır hale gelmiştir. Uzmanlar İnternet vasıtasıyla erişilen bilginin doğrulunun ispatı için en az 3 kaynaktan bilginin teyidinin alınması gerektiğini söylüyorlar. 

                                            6. BÖLÜM - İnsan Kaynaklı  İstihbarat


Strateji / İstihbarat - Ana Sayfa